Livet med hund

Alla inlägg under november 2011

Av Sara - 30 november 2011 22:08

Har hittat lite ny "momentenergi" med de SMÅ *s* Kört rätt hårt på snabba läggande ett tag och det ger sig mer och mer.. Kuta har inte riktigt "rätt" teknik för att bara dimpa i backen så det har tagit tid att lära henne... LIGG för mig är inte en tass i taget utan det ska bara smälla till.. Just av denna anledning är det ett "moment" jag gärna börjar med lite senare dock INTE såhär sent.. Har tragglat till och från och kollat av men NU börjar det släppa :)) Tasse kunde ligg men seeeeegt och det tar ju ännu längre tid att lära om när dom lärt sig annorlunda på ett kommando men det tar sig :) Ställande under gång är dom duktiga på båda 2 :) Stannar fint med lite handtecken och står sååååå duktigt och väntar :) Inkallningen går i ett flygande fläng med båda... Ett par dagar nu har jag faktiskt kunnat träna Kuta trots alla blåsande löv.. Gäller bara att hålla henne upptagen ;) Apporteringen går framåt men är långt ifrån klar men det blir bra till slut.. Skall är dom superduktiga på båda 2 :)) Tasse har en bättre teknik än Kuta, han är nästan helt stilla när han skäller!! Kuta är lite stampig men inget farligt så!! Å så busar vi ju en del såklart...

Fixa och Bakina har mer fått "underhåll/aktivering" de sista dagarna.. Fixa massor med inkallning m ställande nyttigt för henne med mängdträning i vissa moment :) Måste börja ordentligt med Tungen på henne nu!! Stegen måste jag fixa hjälp med, vill ha en extra hand att tillgå om det skulle behövas..


Bakina får massor med bus :) Leker lite tafatt med henne och hom älskar det :) Sen när hon blivit lite trött så tränar vi en stund, får hon inte springa av sig lite innan nu när hon inte får så mycket regelbunden ordentlig träning så blir hon som snurre sprätt *s* Jätte go och helt underbar är hon :)


Idag mötte jag upp snälla Håkan som skulle hjälpa mig att byta olja på bilen!! Fick lite "mycke" skäll eftersom bilen är sååååååååååååå SKITIG!! Han spolade först av den under och det liksom rasar lerkockor under :( Jag måste bli snällare mot min bil!! Sen åkte vi vidare till en annan tvätt och där blev HELA bilen ren :)) Så nu glänser liten Grön igen och jag lovade mig själv att vara snällare mot den nu!! Utan den klarar jag mig inte länge här ute :(

Av Sara - 27 november 2011 11:26

Fick ett jätte gulligt mail om Tasse förra helgen och jag svarade såklat :) Och när jag skickat iväg svaret så kändes det bara heeeelt annorlunda, detta kändes som ett kalashem till Kuta. Det finns barn i familjen och en hel del hundar. Tasse har kvar sin "mur" men den blir bättre och bättre, jag vill bara att allt ska bli så bra som möjligt för alla parter!! Och igår fick jag och alla hundarna besök och min magkänsla säger bara sååååååå bra :) Så om ett par veckor ska Kuta åka på helgkollo så får dom känna på henne lite närmare. Sen går tjejen i familjen på lite Julledigt och då kommer Kuta flytta dit på prov ett tag  sorgligt och jobbigt kommer det bli men huvudsaken är att allt blir så bra som möjligt!! Hon får en egen familj med all uppmärksamhet på sig det kommer hon må toppen av!! Familjen är helt inne på träning och bor i närheten så kommer kunna ses en hel del :) Känner verkligen positivt för detta som händer och jag ser fram emot att se hur allt artar sig :)


Annars är det ganska lugnt här..

Har haft några riktigt bra träningsdagar med alla hundarna :) Både Tasse och Kuta har gått framåt i vissa moment finfint det sista :)) Skitkul är det när man känner att allt tragglande ger härliga resultat!!

Fixa går från klarhet till klarhet.. Har kört mer stege bara den lilla såklart men hon är sååååå slarvig och har såååå brottom!! Men det blir nog bra när jag vågar släppa upp henne på den höga men då vill jag ha en "hjälpande hand" Inkallning med stå börjar hon bli så himla duktig på!! Stannar snabbare och snabbare!! Tungapporten tycker hon är lite tung men hon galoppar åt båda håll :) DUKTIG!!!!

Bakina hon bara stampar loss *s* Hon är inte riktigt som dom andra ;) Hon stampar och stampar :)) Just nu lugnar hon inte ens ner sig efter en stund *s* Hon behöver MEEEEEEER träning, men jag känner inte att hon kräver det för att må bra i vår vardag!! Då blir det lite mer fokus på dom andra :( Hon är duktig och de moment vi behöver till våren sitter så jag ahr ingen panik över lilla liten   

Av Sara - 15 november 2011 21:49

Här komemr äntligen lite filmer på Kuta    Min härliga lilla galna morrhoppa :)) Hon är en riktigt mysig hund som bjuder till på det mesta :)


 


 


 


 


 


Och här komemr lite mer på Tasse :)


 


 


 


Kan inte säga det för ofta men jag är sååååå glad att jag har så underbara hundar att dela mitt liv med      

Av Sara - 14 november 2011 22:15

Tasse och Fixa blev filmade lite idag :) Tasse börjar bli riktigt bra på bakdelskontrollen!! Han visste inte ens att han hade en bakdel när han kom hit så han börjar bli RIKTIGT duktig :) Han är härlig att träna med då han är ett kraftpaket jämte mig ;) UNDERBAR!!!! Idag testade vi lite mer apportering som inte hamnade på film och han gjorde det finfint... Dock verkar han gilla apporten mer än bollen i dagsläget och det måste vi ändra på NU :)) Tuggar inget särskilt och har en bra fart både ut och in men jag vill att han GÄRNA ska byta mot bollen och det gör han men byter gärna tillbaka till bocken igen!!OBS hon som filmar fryser som en TOK därför är det lite hoppigt ;)


 


Ja och Fixa då.... Vad ska man säga :) Hon va PIGG idag :)) Underbara lilla morrhoppa :) Min egen lilla stjärna :)


 


I morron blir det träning igen och då SKA Kuta filmas :) Hon är lite flippig och skulle behöva MASSOR med träning..... Tyvärr hinner jag inte med alla på samma sätt.. Tasse och Fixa är stabilast och "enklast" att träna.. Bakina behöver varva ner en BRA stund innan hon käns BRA.. Kuta behöver träna mer för att sätta grunderna ordentligt.. Men det kommer ju krypande men det tar TID :(    

Av Sara - 8 november 2011 17:54

Jag läser allt som oftast om i synnerhet unga tjejjer som har en tanke om avel på sin tik, då i synnerhet Rottweiler då det är "min" ras och den ras jag brinner för. Jag blir mörkrädd då jag inser vilken liten kunskap dessa människor besitter. Dom har sin första KANSKE andra hund, har ingen erfarenhet av sjukdomar eller hundträning. Dom har gått ett par kurser på en BK och ställt ut hunden några ggr.. Dom har troligt en hund från en uppfödare som själv kanske inte har den mest genuina kunskapen om allt inom hunderiet!! Dom vet INGET om avel, mentalitet, egenskaper eller VAD det är dom vill ha. Dom har ingen kunskap om linjer vad som finns och iom att det finns så mycket skit på rottweilern idag så är det fruktansvärt skrämmande!! Det är en ras med ett mycket dåligt rykte och det gynnas INTE alls av okunniga uppfödare som inte ser problemen inom rasen..


Lite av de stora problemen har mentalt idag är

Social osäkerhet

Dominans

Rädslor av många slag

För mycket skärpa på detta så blir det katastrof


Men den som inte vet vad dessa problem gör med vår ras kan omöjligt välja avelsdjur på ett sunt sätt!!

Sen har vi alla sjukdomar dom inte syns på hunddatan. Korsband, OCD, Epelepsi, fukteksem och mycket annat!! HUR anser man att man har kunskap att ta en kull eller starta uppfödning när man inte vet något knappt alls!! Man har inga egna erfarenheter av olika åkommor som är vanliga på hund över huvud taget..

Hur ska man kunna stötta och supporta sina valpköpare när dom stöter på patrull. Man har inte kunskapen att "läsa valparna" vilken är mer osäker och behöver BRA stöttning i livet av sin ägare, den är inte bara försiktig och söt den är osäker.. Vilken valp behöver en fast hand, en konsekvens utöver det vanliga. Vilken valp kommer troligt bli en pain in the as om den inte får aktiveras som den behöver. Vilken valp passar en förstagångs familj. Vilken valp kräver erfarenhet. osv osv....


Har man kunskap att kunna hjälpa valpköparen när den kommer med en fullständig slyngel på 12-18 månader där köparen varit rädd för att be om hjälp.. Har man i detta läge kunskap att läsa hunden vad det kan vara som gått fel? Har man möjlighet att hjälpa dessa?


Jag tycker man ska tänka både en och två gge INNAN man börjar fundera på att para sin tik eller börjar köpa in tikar för ev framtida avel.. LETA kunskap och se till att suga åt sig av allt man ser hör och läser. Forska i linjer, släktbilder som man kan tänka sig vara trevliga hundar.. VAD vill jag föda upp för typ av hund??


Så många kullar jag följt från nyfödd till vuxen som jag själv varit sugen på att kunna tänka mig använda i avel. Men det grusas nästan alltid på något plan!!


OM dessa med okunskap kunde förstå hur viktig rottweileraveln är idag så kunde det se så mycket annorlunda ut. Sen finns ju även flera uppfödare som hållt på i många år men ändå skiter i vad dom spottar ut :( Skandal!!


Sen att allt kan hända det har jag själv fått erfara TYVÄRR med min K kull!! Trist med ledfel JÄTTETRIST och jag har gråtit många tårar över de 2 som blivit opererade och lilla Totte som fick somna alldeles för tidigt, men jag fick så underbara avkommor och dom bästa valpköpare man kan tänka sig.. K kullen har mycket det jag hoppades.. Dom är trevliga sociala utan dominans eller dumheter. Dom är roliga att jobba med och har en härlig attityd. Vänliga små troll utan att tappa sin "rottweiler" 


Jag hoppas att någon kan förstå mina tankar och kanske tom tänker efter både en och två ggr innan man BARA tar en kull!!

Av Sara - 7 november 2011 00:46

Här kommer en bildbomb från MH dagen 22/10 :) Tusen Tack alla för att ni kom det betyder massor för mig  


Börjar med

Kiinaxx Kampa "Halo"

     


Kiinaxx Klura

 


Kiinaxx Kuta

 

     


Kiinaxx Kalabalik "Kalle"

   


Kiinaxx Kryptonit "Buster"

       


Kiinaxx Kompakt "Elton"

       


Kiinaxx Katapult "Putte"

     

Jag bara DÖÖÖÖR när jag ser denna bild för Putte är nog den SÖTASTE rottiskille jag någonsin sett :)) Eller hur?


Siste och absolut INTE minst på något sätt

Kiinaxx Kontrast "Tasse"

                 

     

Presentation


Bloggen handlar framför allt om mitt liv med mina hundar. Träning/tävling och framtidens ev uppfödning.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards